Pengenalan
Perkara 39, Perlembagaan Persekutuan Malaysia memperuntukkan bahawa Kuasa eksekutif Persekutuan hendaklah terletak hak
pada Yang di-Pertuan Agong (YDPA) dan, tertakluk kepada peruntukan mana-mana
undang-undang persekutuan dan peruntukan Jadual Kedua, bolehlah dijalankan
olehnya atau oleh Jemaah Menteri atau oleh mana-mana Menteri yang diberi kuasa
oleh Jemaah Menteri, tetapi Parlimen boleh, melalui undang-undang, memberikan
fungsi eksekutif kepada orang lain.
Carta
8 Pembahagian / Pengasingan Kuasa di
Malaysia
Kerajaan Malaysia
mengamalkan sistem pentadbiran persekutuan dan doktrin pengasingan kuasa.
Doktrin tersebut dapat dilihat melalui pembahagian kuasa kerajaan kepada tiga
badan berikut:-
Jadual 8
|
Badan
|
Fungsi/Ciri
|
(a)
|
Eksekutif
(Seperti Kabinet dan Kementerian)
|
ü Menguatkuasa undang-undang
ü dibahagikan kepada :
i . Kerajaan Persekutuan (Kabinet)
ii. Kerajaan Negeri
iii. Kerajaan Tempatan
|
(b)
|
Kehakiman
|
ü Mentafsirkan dan menguatkuasakan undang-undang
pentadbiran
ü Dibahagikan kepada mahkamah awam dan mahkamah khas
|
(c)
|
Perundangan
(Sebagai contoh: Parlimen dan Dewan Undangan Negeri)
|
ü Menggubal undang-undang
ü Merujuk kepada Parlimen di Malaysia
|
Organisasi-organisasi
kerajaan diwujudkan dengan tujuan :
i.
membahagikan tugas-tugas kerajaan untuk mengelakkan pertindihan kerja
ii.
menentukan bidang kuasa unit-unit pentadbiran untuk memudahkan kawalan
8.1 KUASA
EKSEKUTIF
Carta 8.1 Komponen Badan Pentadbiran
(Eksekutif) dalam Sistem Kerajaan
Malaysia
Malaysia
Badan eksekutif merupakan
badan pembuat dasar Kerajaan Persekutuan.
Ia juga bertindak melaksanakan kuasa Kerajaan Persekutuan. Badan ini menjalankan tugas atas nama Yang
di-Pertuan Agong.
Badan eksekutif diketuai
oleh Perdana Menteri dan 28 orang
Menteri lain. Di Malaysia, kabinet
merupakan badan tertinggi yang menjalankan kuasa eksekutif. Perdana Menteri mempunyai
kuasa untuk mencalonkan sesiapa sahaja kepada YDPA untuk menyertai
kabinet. Biasanya seseorang yang
dilantik menganggotai jemaah menteri merupakan penyokong kerajaan pemerintah.
Jemaah Menteri
ini terdiri daripada mereka yang mewakili parti yang mendapat majoriti dalam
Parlimen. Ini ditentukan melalui proses pilihanraya yang merupakan teras kepada
amalan demokrasi berparlimen. Dalam konteks ini, boleh dikatakan rakyat mempunyai kuasa dalam menentukan
kerajaan.
Tugas-tugas
Kabinet :-
i.
Mentadbirkan Kerajaan Persekutuan mengikut bidang kuasa yang terdapat dalam
Senarai Persekutuan
ii.
Membuat dasar kerajaan
iii.
Memperinci dasar-dasar umum yang dijanjikan kepada rakyat
iv.
Membentuk dasar koordinasi yang bertujuan membina sebuah kerajaan yang
cekap dan efektif
v.
Mengendalikan sebarang masalah kecemasan yang melibatkan negara dan rakyat
ü Saraan ahli Kabinet dan Timbalan Menteri ditetapkan oleh
Parlimen dan dikendalikan oleh Kumpulan Wang yang Disatukan.
8.2 KUASA KABINET
1. Perdana
Menteri
Dilantik oleh
Yang di-Pertuan Agong atas budi bicara baginda dan tertakluk kepada
syarat-syarat yang berikut:-
i.
PM mestilah seorang ahli Dewan Rakyat
ii.
PM mestilah mendapat kepercayaan daripada majoriti Dewan
Rakyat
iii.
Kewarganegaraan PM mesti didapati melalui kuat kuasa
undang-undang
Beliau
mempengerusikan Kabinet dan memimpin kerajaan.
Mesyuarat kabinet biasanya diadakan setiap pagi rabu di Jabatan Perdana
Menteri. Perdana Menteri juga berperanan
memperkenal dan menjalankan sesuatu dasar yang biasanya adalah untuk:
i.
meningkatkan prestasi perkhidmatan awam.
ii.
Mengubah sikap pegawai perkhidmatan awam.
iii.
Merapatkan hubungan sektor awam dan sektor swasta.
Beliau ialah
ketua eksekutif negara sementara kuasa eksekutif yang dipegang oleh Yang
di-Pertuan Agong sebagai ketua negara.
Tugas-tugas PM:-
i.
Menjadi penasihat kepada Yang di-Pertuan Agong
ii.
Menamakan senarai Kabinet untuk dilantik oleh Yang
di-Pertuan Agong
iii.
Menyelaraskan semua dasar negara
iv.
Menjadi jurucakap dalam hal-ehwal antarabangsa dan dalam
negara
v.
Bermohon kepada Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen
apabila sampai tempohnya
Pemecatan
Perdana Menteri
Pemecatan PM
boleh dilakukan melalui usul tidak percaya terhadap PM oleh 2/3 ahli-ahli Dewan
Rakyat.
Jika Parlimen
meluluskan usul tidak percaya itu, PM mempunyai dua pilihan iaitu:
i.
Meletakkan jawatan; atau
ii.
Bermohon kepada Yang di-Pertuan Agong supaya membubarkan
Parlimen
Timbalan
Perdana Menteri
Timbalan Menteri
bukanlah ahli kabienet. Jawatan ini tidak diperuntukkan dalam Perlembagaan. Jawatan ini diwujudkan sejak kemerdekaan.
TPM juga memegang
portfolio (tugas/tanggungjawab) kementerian yang lain.
Beliau juga akan
menjalankan tugas PM ketika PM ke luar negara atau dalam keadaan uzur.
Menteri
Boleh terdiri
daripada ahli Dewan Rakyat atau ahli Dewan Negara.
Bertanggungjawab
kepada Parlimen secara kolektif (bersama) dan individu.
Jika PM hilang
kepercayaan majoriti dari ahli Dewan Rakyat, PM dan semua menteri juga mesti
meletakkan jawatan.
Dilantik oleh
YDPA atas nasihat PM.
Memegang satu
portfolio kementerian dan dibantu oleh timbalannya.
Mesti mengambil
sumpah jawatan dan sumpah rahsia di depan YDPA.
Pemecatan
Menteri
Boleh dilucutkan
jawatan oleh YDPA atas nasihat PM tanpa diberikan sebab.
Mesyuarat
Kabinet
PM dan semua
menteri bermesyuarat sekali seminggu, biasanya pada hari Rabu.
Isu-isu penting
dibincangkan, kemudian keputusan diambil, pengundian jarang dilakukan; semua
perbincangan adalah rahsia.
Selepas mesyuarat
PM akan memberitahu wartawan tentang keputusan mesyuarat tersebut.
Setiausaha
kabinet ialah :
i.
Ketua Setiausaha Negara
ii.
Dilantik oleh YDPA atas nasihat PM
iii.
Pegawai perkhidmatan awam tertinggi di Malaysia
iv.
Penasihat utama PM
Jawatankuasa
Kabinet
Ditubuhkan secara
tetap atau sementara.
Untuk mengatasi
sesuatu masalah negara yang difikirkan rumit; jawatankuasa-jawatankuasa
tertentu ditubuhkan, contohnya:
a) Jawatankuasa tentang Pendatang Asing
b) Jawatankuasa Kewarganegaraan
c) Jawatankuasa tentang Perpaduan Negara
d) Jawatankuasa tentang Penyelewengan dalam Pentadbiran
e) Jawatankuasa tentang Keselamatan Jalanraya
f) Jawatankuasa Antiinflasi
g) Jawatankuasa Pelaburan
Majlis
Perancangan Negara
Pengerusinya
ialah PM dan dianggotai oleh beberapa orang menteri kanan.
Menyiapkan
program-program pembangunan negara dari segi ekonomi.
Dibantu oleh
Jawatankuasa Perancangan dan Pembangunan Negara dan Unit Perancang Ekonomi
(EPU).
Meneliti,
melaksanakan dan menyiapkan projek ekonomi seperti Rancangan Malaysia Lima
Tahun.
Majlis
Pembangunan Negara
Pengerusinya
ialah PM dan dianggotai oleh beberapa orang menteri kanan.
Bermatlamat untuk
menyelesaikan isu-isu keselamatan negara.
Menerima
kerjasama daripada semua agensi kerajaan yang terlibat dalam keselamatan
negara.
Majlis
Pembangunan Negara
Ditubuhkan pada
tahun 1998 untuk merancang dasar-dasar yang sesuai untuk mengatasi masalah
kegawatan ekonomi.
Nota:
Keempat-empat Majlis
ini tidak membuat penyelarasan dengan Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri
tetapi hanya menyelaraskan 28 buah kementerian dan Kerajaan Persekutuan.
8.3 BADAN
KEHAKIMAN
Sistem Kehakiman
Undang-undang
diluluskan oleh Parlimen. Undang-undang itu dikuatkuasakan oleh badan eksekutif
dan ditadbirkan oleh badan kehakiman.
Perlembagaan
Persekutuan telah menetapkan peraturan bagi membentuk sistem kehakiman yang
bebas di negara kita.
Perlembagaan
Persekutuan telah memperuntukkan beberapa peraturan untuk membolehkan mahkamah
menjalankan tugasnya dengan adil dan
saksama tanpa rasa takut dan pilih kasih.
Badan kehakiman
mempunyai kuasa untuk :-
i)
Membicarakan dan memutuskan kes-kes sivil dan jenayah
ii)
Mentafsir Perlembagaan Persekutuan dan Negeri
iii)
Mentafsir undang-undang
iv)
Mengisytiharkan sesuatu undang-undang itu tidak sah
v)
Mengisytiharkan tindakan kerajaan itu tidak sah disisi undang-undang
Ketua kehakiman
ialah Ketua Hakim Mahkamah Agung yang juga merupakan Ketua Hakim Negara. Yang di-Pertuan Agung melantik hakim-hakim
bagi Mahkamah Agung dan Mahkamah Tinggi atas nasihat Perdana Menteri setelah
berunding dengan Majlis Raja-raja.
Carta 8.3 Sistem Kehakiman Di
Malaysia
Jadual 8.3 Jenis-jenis Mahkamah
dan Peranannya
Mahkamah
|
Kuasa / Peranan
|
Mahkamah
Agung
|
|
Mahkamah
Rayuan
|
|
Mahkamah
Tinggi
|
|
Mahkamah
Sesyen
|
|
Mahkamah
Juvana
|
|
Mahkamah
Majistret Kelas I
|
|
Mahkamah
Majistret Kelas II
|
|
Mahkamah
Tuntutan Kecil
|
|
Mahkamah
Penghulu
|
|
Mahkamah
Tentera
|
|
Mahkamah
Khas Raja-raja
|
|
Mahkamah
Syariah
|
|
Mahkamah Adat
|
|
Kesimpulan
Dalam konteks Malaysia, pada dasarnya konsep
pengasingan kuasa tidak diamalkan sepenuhnya.
Ini kerana antara tiga badan yang disebutkan sebelum ini iaitu
perundangan, pentadbiran dan kehakiman, wujud hubung kait di antara satu sama
lain. Sebagai contoh, dalam badan
perundangan, sebahagian besar undang-undang yang wujud pada hari ini dibuat
oleh badan seperti Yang di-Pertuan Agong dan menteri-menteri. Tetapi dalam konsep pengasingan kuasa, kuasa
pemerintah hanya terhad kepada tugas-tugas pentadbiran sahaja dan tidak boleh
mencampuri urusan kehakiman dan perundangan.
Dalam sesuatu keadaan pula, seseorang pemerintah juga boleh menggunakan kuasa untuk menahan
seseorang atas sebab keselamatan dan keamanan negara. Selain itu, seseorang ahli parlimen yang
berfungsi sebagai penggubal
undang-undang juga dilantik mengetuai kementerian-kementerian tertentu untuk
menjalankan kuasa pemerintahan.
knape gmbar dia kosong? takleh nak tengok ?
ReplyDeleteVery cool article
ReplyDeletewehh mahkamah negeri mana ???
ReplyDelete