Pengenalan
|
Pada zaman
Kesultanan Melayu Melaka terdapat Undang-undang Laut Melaka dan Hukum Kanun
Melaka. Sementara itu, setiap negeri mengamalkan adat tradisional iaitu Adat Temenggung dan Adat Perpatih.
Perlembagaan moden hanya diperkenalkan setelah Tanah Melayu mencapai
kemerdekaan pada tahun 1957 dan terbentuknya Persekutuan Malaysia pada tahun
1963.
Perlembagaan
merupakan sumber undang-undang tertinggi sesebuah negara. Kewujudannya adalah
untuk menyelaraskan pemerintahan sesebuah negara. Selain itu juga, ia
berperanan sebagai garis panduan pembentukkan undang-undang sama ada di pihak
pemerintah atau rakyat.
7.1 BENTUK-BENTUK PERLEMBAGAAN
Perlembagaan
terbahagi kepada dua jenis iaitu perlembagaan bertulis dan tidak bertulis.
Perlembagaan bertulis merupakan bentuk perlembagaan yang dikumpul dan disusun
dalam satu surat. Perlembagaan bertulis mengandungi 3 sifat utama, iaitu :
i.
Kukuh dan sukar untuk dibuat pindaan
melainkan ada peruntukan dalam perlembagaan tersebut yang membolehkannya
dipinda.
ii.
Parlimen mempunyai kuasa membuat undang-undang terhadap perkara yang
terkandung dalam perlembagaan, tetapi parlimen dilarang membuat undang-undang
yang bertentangan dengan kebebasan asasi.
iii.
Mahkamah mempunyai kuasa untuk mentafsir undang-undang dan melindungi
perlembagaan.
Perlembagaan
tidak bertulis pula merangkumi semua prinsip perlembagaan yang tidak terkumpul
dalam satu surat. Contohnya, Akta Parlimen dan keputusan mahkamah. Malaysia
mengamalkan perlembagaan bertulis iaitu Parlimen mendapat kuasa daripada
perlembagaan.
7.1.1 Tujuan Perlembagaan
Carta 7.1.1 Tujuan Perlembagaan
7.1.2 Kandungan Perlembagaan Persekutuan
Jadual 7.1.2 Kandungan Perlembagaan
Persekutuan
Terdiri daripada 15 bahagian yang mengandungi 183 perkara
seperti yang diberikan di bawah :-
Bahagian
|
Butir-butir
|
Perkara
|
1
|
Negeri-negeri, Agama dan Undang-undang Persekutuan
|
Perkara 1-4
|
2
|
Kebebasan Asasi
|
Perkara 5-13
|
3
|
Kewarganegaraan
|
Perkara 14-31
|
4
|
Persekutuan
|
Perkara 32-69
|
5
|
Negeri-negeri
|
Perkara 70-72
|
6
|
Perhubungan
antara Persekutuan dengan Negeri-negeri
|
Perkara 73-95E
|
7
|
Peruntukan-peruntukan
kewangan
|
Perkara 96-112D
|
8
|
Pilihan raya
|
Perkara 113-120
|
9
|
Kehakiman
|
Perkara
121-131A
|
10
|
Perkhidmatan
Awam
|
Perkara 132-148
|
11
|
Kuasa-kuasa
Khas menentang perbuatan Subversif dan kuasa-kuasa Darurat
|
Perkara 149-151
|
12
|
Am dan Pelbagai
|
Perkara 152-160
|
12A
|
Perlindungan
Tambahan bagi negeri-negeri Sabah dan Sarawak
|
Perkara
161-161H
|
13
|
Peruntukan
Sementara dan Peralihan
|
Perkara 162-180
|
14
|
Perkecualian bagi
kedaulatan Raja-raja dan sebagainya
|
Perkara 181
|
15
|
Prosiding
terhadap Yang di-Pertuan Agong dan Raja-raja
|
Perkara 182-183
|
7.1.3 Ciri-ciri Kerajaan Malaysia
i.
Jenis Kerajaan Persekutuan
ii.
Raja berperlembagaan
iii.
Demokrasi berparlimen dan bercorak Westminster
iv.
Dwidewan
v.
Ketinggian perlembagaan
7.1.4 Konsep Ketertinggian Perlembagaan
i.
Perlembagaan merupakan undang-undang tertinggi Malaysia
ii.
Parlimen atau badan perundangan, kehakiman dan eksekutif
mendapat kuasa masing-masing daripada perlembagaan
iii.
Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara juga
menjalankan kuasa baginda mengikut Perlembagaan
Perlembagaan Persekutuan
Perlembagaan
Persekutuan Malaysia mempunyai ciri-ciri yang khas dan ia telah menjadikan
perlembagaan sebagai undang-undang negara yang menjamin keamanan dan
kesejahteraan rakyatnya. Perkara penting yang mencirikan perlembagaan ialah ia
melambangkan Malaysia sebagai sebuah negara persekutuan, mempunyai raja
berperlembagaan, mengamalkan sistem demokrasi berparlimen, menjadikan agama
Islam sebagai agama rasmi, tetapi agama lain bebas diamalkan. Ini menunjukkan
Malaysia sebagai sebuah negara yang mengamalkan sikap tolak ansur dan menjaga
kepentingan semua kaum dan bangsa.
Kandungan Ringkas Perlembagaan Persekutuan
i.
Senarai Persekutuan :-
Meliputi perkara mengenai hal-ehwal luar negara, pertahanan, keselamatan
dalam negeri, undang-undang jenayah dan sivil, kewarganegaraan dan lain-lain.
ii.
Senarai Bersama :-
Meliputi perkara yang membolehkan badan perundangan negeri membuat
undang-undang selagi ia tidak bertentangan dengan undang-undang Persekutuan.
Contohnya, perlindungan bagi binatang liar, biasiswa, perlindungan kanak-kanak,
perancangan bandar dan kampung, kesihatan awam dan lain-lain.
iii.
Senarai Negeri :-
Meliputi perkara-perkara yang diserahkan kepada negeri seperti hukum
syarak, undang-undang diri dan keluarga orang Islam, hari kelepasan negeri,
jentera kerajaan Negeri dan lain-lain.
Ketertinggian Perlembagaan
Malaysia
merupakan sebuah persekutuan yang menentukan perlembagaan bertulis. Menurut Tun
Mohammed Suffian, bekas Ketua Hakim Negara, Perlembagaan Persekutuan Malaysia
ialah yang tertinggi. Ketertinggian Perlembagaan dapat dilihat pada peruntukkan
berikut :
i.
Parlimen
ii.
Perlembagaan
iii.
Kedudukan YDPA
iv.
Kuasa perundangan
v.
Kebebasan asasi
Pindaan Perlembagaan
Semenjak tahun
1957, Perlembagaan Malaysia telah dipinda lebih kurang 22 kali sehingga ke
akhir tahun 1982. Perlembagaan Malaysia boleh dipinda dengan mudah oleh
Parlimen seperti yang dijelaskan dalam perkara 159 dan perkara 161 (E) yang
menjelaskan beberapa perkara yang boleh dipinda, iaitu:
i.
Perkara 159 (4)-sesetengah perkara boleh dipinda dengan suara majoriti 2/3
dalam tiap-tiap Majlis Parlimen tanpa persetujuan sesiapa dari luar Majlis
Parlimen.
ii.
Perkara 161 (E)-sesetengah perkara yang mempunyai kepentingan bagi Sabah
dan Sarawak boleh dipinda dengan suara lebih 2/3 dalam tiap-tiap Majlis
Parlimen, jika ia dipersetujui oleh Yang Dipertua mana-mana negeri.
iii.
Sesetengah perkara hanya boleh dipinda dengan suara lebih 2/3 dalam
tiap-tiap dewan, dengan syarat ia telah mendapat persetujuan Majlis Raja-raja.
Persetujuan Majlis Raja-raja diperlukan dalam membuat apa-apa pindaan terhadap
perkara yang menyentuh kedaulatan raja-raja Melayu, kedudukan istimewa orang
Melayu dan beberapa perkara yang dianggap sensitif dalam perlembagaan.
iv.
Perkara-perkara yang memerlukan suara majoriti dalam Parlimen.
Terdapat kritikan
yang mengatakan perlembagaan sebagai sebuah dokumen yang suci dan tidak patut
dipinda. Orang ramai dikehendaki menghormatinya. Sememangnya, perlembagaan
tidak harus kerap dipinda. Perlembagaan Malaysia tidak sama dengan Perlembagaan
Amerika Syarikat yang mudah dan ringkas yang hanya mengandungi perkara penting
sahaja. Perlembagaan Malaysia adalah lebih kurang sama dengan Perlembagaan
India yang panjang dan terperinci.
2. Perlembagaan
Negeri
Perlembagaan
Malaysia yang terbentuk sebenarnya hasil daripada perkongsian antara negeri
yang menganggotai Persekutuan Malaysia. Negara-negara yang bergabung dalam
Persekutuan Malaysia sememangnya diberi hak, kuasa dan tanggungjawab yang telah
diperuntukkan dalam perlembagaan Persekutuan Malaysia dan Perlembagaan Negeri.
Kebanyakan negeri
Melayu mengikut peruntukan tetap. Peruntukan tetap ini menggariskan sesuatu
negeri itu harus mengandungi:
i. Raja/Yang
Dipertua Negeri
ii. Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
iii. Pihak Berkuasa Perundangan Negeri
iv. Dewan Undangan Negeri
Perlembagaan
Persekutuan juga memperuntukkan perhubungan antara kerajaan Persekutuan dengan
kerajaan Negeri. Ia mengandungi tujuh
bab iaitu:-
i.
Pembahagian kuasa-kuasa perundangan
ii.
Pembahagian kuasa-kuasa pemerintah
iii.
Pembahagian beban kewangan
iv.
Tanah
v.
Pembangunan negara
vi.
Agihan persekutuan kepada negeri
vii.
Majlis Negara bagi Kerajaan Tempatan
Pindaan Perlembagaan Negeri
Peruntukan
Perlembagaan Negeri boleh dipinda oleh undang-undang negeri, tetapi tidak boleh
dipinda dengan cara lain. Antara peruntukan Perlembagaan Negeri yang tidak
boleh dipinda:
i. Warisan takhta kerajaan dan kedudukan
para pembesar Melayu tidak boleh dipinda
oleh Badan Perundangan Negeri.
oleh Badan Perundangan Negeri.
ii. Sesuatu rang undang-undang bagi membuat
apa-apa pindaan kepada Perlembagaan
Negeri selain;
Negeri selain;
a)
apa-apa pindaan yang berbangkit daripada sesuatu undang-undang yang
memperuntukkan bilangan ahli yang dilantik bagi badan perundangan negeri
b)
apa-apa pindaan yang akan menyelaraskan Perlembagaan Negeri dengan
mana-mana peruntukkan perlu yang dinyatakan dalam jadual 8 Perlembagaan
Persekutuan Malaysia jika ia dibuat selepas Dewan Undangan Negeri dipilih
mengikut sesyen 4, jadual tersebut.
Sesetengah
Perlembagaan Negeri memerlukan persetujuan daripada kumpulan orang tertentu
terhadap pindaan mengenai:
i.
Pelantikan dan sifat-sifat waris taktha, permaisuri raja atau pemangku raja
atau ahli-ahli Jemaah Pemangku Raja Negeri.
ii.
Pemecatan, penarikan diri, penurunan taktha raja atau warisnya.
iii.
Pelantikkan dan sifat-sifat para pembesar memerintah atau para pembesar
adat Melayu dan ahli-ahli Majlis Penasihat mengenai agama atau adat dan badan
seumpamanya.
iv.
Hal bagi mengadakan, mengatur, mengesah dan melucutkan pangkat gelaran,
kehormatan, kebesaran dan kurniaan adat Melayu dan mengadakan peraturan mengenai
balai raja dan istana.
Parlimen boleh
meminda sesuatu Perlembagaan Negeri untuk sementara waktu atas alasan keamanan
negara seperti keadaan darurat.
Jadual 7.2.2 Agihan
kuasa antara kerajaan Pusat dan kerajaan Negeri
KUASA KERAJAAN PUSAT
DAN KERAJAAN NEGERI
|
||
Mengikut
perlembagaan, kuasa kerajaan dikongsi bersama antara kerajaan Pusat dengan
kerajaan Negeri. Menurut Fasal Kesembilan Perlembagaan Persekutuan Malaysia,
pembahagian kuasa adalah seperti berikut :
|
||
Senarai Pusat
|
Senarai Negeri
|
Senarai Bersama
|
1. Hal-ehwal luar negeri
2. Pertahanan
3. Keselamatan dalam Negeri
4. Pentadbiran keadilan
5. Kerakyatan negara
6. Pilihan raya
7. Kewangan
8. Perniagaan, perdagangan,dan
perusahaan
9. Perkapalan,
pelayaran dan perikanan
10. Perhubungan
dan Pengangkutan
11. Kerja raya dan
tenaga pusat
12. Jabatan ukur, penyelidikan dan lain-lain
13. Pelajaran
14. Kesihatan
15. Keselamatan
buruh dan sosial
16. Orang Asli
(kebajikan)
17. Hal-hal lain termasuk hari cuti
kebangsaan, akhbar dan penapisan,
amanah,
kemajuan dan penempatan
rumah pusat, syarikat-syarikat kerjasama dan lain-lain |
1. Undang-undang islam
2. Tanah
3. Pertanian dan
Perhutanan
4. Kerajaan tempatan
5. Perkhidmatan
tempatan
6. Kerajaan negeri
7. Hari
cuti negeri
8. Undang-undang
negeri dan lain-lain
9. Kastam tempatan *
10. Pelabuhan *
11. Jabatan
ukur tanah *
12. Perpustakaan,
muzium dan lain-lain * |
1. Kebajikan sosial
2. Biasiswa
3. Taman negara
4. Perancangan
bandar
dan
negara
5. Penjagaan haiwan
6. Kesihatan dan
kebersihan
awam
7. Parit dan tali air
8. Pemulihan
9. Perkapalan *
10. Air dan
elektrik *
11. Derma
12. Hiburan
awam
|
* Sabah dan Sarawak
7.2.1 Bahasa
Kebangsaan
Bahasa Melayu
telah menjadi bahasa perantaraan (lingua franca) sejak abad ke-15 dengan
wujudnya Kesultanan Melayu Melaka. Pada masa kini, bahasa Melayu merupakan
bahasa utama yang digunakan oleh pedagang-pedagang yang datang dari serata
dunia. Dalam hal ini, bahasa Melayu merupakan bahasa yang senang dipelajari dan
dikuasai oleh sesiapa sahaja.
7.2.2
Agama
Agama Islam telah
bertapak di Tanah Melayu sejak awal abad ke-13 melalui penemuan batu Bersurat
Terengganu yang bertarikh 129 Masihi dan berkembang maju pada zaman
pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka pada abad ke-15. Perkara 3(1)
Perlembagaan Persekutuan Malaysia memperuntukkan agama Islam sebagai agama bagi
Persekutuan, tetapi perlembagaan Persekutuan juga memberi kebebasan kepada
semua individu untuk mengamalkan agamanya sendiri dengan cara aman dan harmoni
di mana-mana bahagian Persekutuan.
Pada 17 Oktober
1968, bagi menyelaraskan pentadbiran hal-ehwal agama Islam di peringkat
Persekutuan, sebuah Majlis Kebangsaan Hal-Ehwal Agama Islam telah ditubuhkan
oleh Majlis Raja-raja. Anggotanya terdiri daripada :
i.
Seorang Pengerusi (biasanya Perdana Menteri)
ii.
Seorang wakil dari setiap negeri Semenanjung Malaysia yang dilantik oleh raja
negeri masing-masing. Sementara bagi Pulau Pinang dan Melaka, wakil dilantik
oleh YDPA dan Sabah oleh Yang Di-pertua Negeri Sabah serta Sarawak oleh Yang Di-pertua
Negeri Sarawak.
iii.
Lima orang ahli yang dilantik oleh YDPA dengan persetujuan daripada Majlis
Raja-raja.
Mengikut
Perlembagaan Persekutuan Malaysia, agama Islam terletak dalam Senarai Negeri.
Terdapat beberapa perkara yang berada di bawah kuasa perundangan negeri
mengenai agama Islam, iaitu :
a) Hukum syarak dan
undang-undang diri dan keluarga
b) Adat
istiadat Melayu
c) Wakaf
d) Fitrah
e) Zakat
f) Baitumal
g) Masjid
h) Mengadakan
hukuman bagi kesalahan yang dilakukan oleh orang Islam
terhadap rukun Islam
i) Mahkamah Syariah
j) Mengawal
iktikad dan kepercayaan di kalangan orang Islam
7.2.3
Kewarganegaraan
Peruntukan pemerolehan
kewarganegaraan disenaraikan dalam Bahagian 3, perkara 14 hingga Perkara 22
Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Seseorang
boleh mendapatkan kewarganegaraan melalui empat cara iaitu :
i. Secara kuat kuasa undang-undang –
terdapat dua golongan iaitu :
a) Individu
yang dilahirkan sebelum Hari Malaysia dan menjadi
warganegara Persekutuan yang akan menjadi warganegara secara automatik.
b) Individu yang dilahirkan pada atau
selepas Hari Malaysia dan menjadi
warganegara atas peruntukan kelayakan yang telah ditetapkan.
warganegara atas peruntukan kelayakan yang telah ditetapkan.
ii.
Secara pendaftaran /permohonan :
a)
Isteri dan anak warganegara
b)
Seseorang yang berumur kurang daripada 21 tahun
c)
Seseorang yang berumur 18 tahun atau
lebih dan lahir di Persekutuan sebelum hari merdeka
d)
Seseorang yang berumur 18 tahun dan bermastautin di Sabah dan Sarawak pada
Hari Malaysia
iii.
Kewarganegaraan secara kemasukan :
a)
Individu tersebut telah menetap di Persekutuan Malaysia 10 daripada 12
tahun sebelum tarikh permohonan.
b)
Berniat menjadi permastautin tetap Persekutuan Malaysia
c)
Tingkah laku baik
d)
Berpengetahuan dalam bahasa Melayu
iv.
Kewarganegaraan secara percantuman wilayah
ini merupakan cara termudah untuk menjadi warganegara Persekutuan.
Contohnya, penduduk Singapura, Sabah dan Sarawak mendapat taraf kewarganegaraan
apabila ketiga-tiga wilaayah ini menganggotai Persekutuan Malaysia pada 16
September 1963.
1. Kehilangan kewarganegaraan
Seorang
warganegara boleh kehilangan kewarganegaraan melalui dua cara iaitu, :
1.
Pertama, individu tersebut menolak kewarganegaraannya.
ii) Kerajaan negara melucutkan
kewarganegaraannya atas sebab berikut :-
a)
Seseorang individu telah menjadi warganegara asing
b)
Seseorang warganegara membuktikan dia tidak setia melalui percakapan atau
tindakannya
c)
Seseorang warganegara telah menderhaka terhadap kerajaan semasa peperangan
atau menjalinkan urusan dengan musuh negara
d)
Seseorang warganegara memperoleh kewarganegaraan secara pendaftaran, telah
dihukum penjara tidak lebih daripada 12 bulan atau didenda tidak kurang
daripada RM 5000 tanpa pengampunan bagi kesalahannya
e)
Seseorang warganegara yang bermastautin di negara asing melebihi lima tahun
secara berterusan tanpa mendaftar diri di Pejabat Konsul Persekutuan
2. Proses Perlucutan Kewarganegaraan
Proses atau
prosedur perlucutan kewarganegaraan seseorang individu adalah seperti yang
berikut:
a) Diberitahu
secara bertulis dengan alasan kepada individu yang dikenakan
perintah perlucutan
perintah perlucutan
b) Individu berkenaan boleh merujuk kesnya
kepada satu jawatankuasa siasatan
c) Kerajaan menerusi laporan
daripada jawatankuasa siasatan menentukan sama
ada seseorang akan dilucutkan kewarganegaraanya atau tidak.
ada seseorang akan dilucutkan kewarganegaraanya atau tidak.
3.
Cara mendapatkan kewarganegaran
Ada empat penentu
membolehkan seseorang mendapatkan taraf kewarganegaraan di Malaysia, iaitu
berdasarkan faktor berikut :-
i.
Jus soli
ii.
Jus sanguinis
iii.
Perkahwinan
iv.
Naturalisasi
7.3
HAK ASASI WARGANEGARA
Setiap warganegara Malaysia mempunyai hak asasi berikut
:-
i.
Tidak boleh diambil nyawa atau dilucutkan kebebasan diri kecuali menurut
undang-undang.
ii.
Tidak boleh ditahan polis lebih daripada 24 jam kecuali selepas dibawa
kehadapan seorang majistret/pegawai daerah untuk mendapatkan perintah tahanan
iii.
Berhak diberitahu tentang kesalahannya ketika ditangkap oleh pihak berkuasa
dan dibela oleh peguam dalam perbicaraan yang diadakan secepat mungkin
iv.
Tiada siapa yang boleh ditahan sebagai abdi kecuali bagi perkhidmatan
kerahan (kerja paksa) yang mengikut undang-undang
v.
Berhak mendapat perlindungan undang-undang dan seorang yang telah
dibebaskan daripada sesuatu kesalahan tidak boleh didakwa lagi atas kesalahan
yang sama
vi.
Berhak memohon habeas corpus
apabila seseorang ditahan secara tidak sah
vii.
Berhak menikmati kesamarataan, iaitu seseorang tidak boleh
didiskriminasikan dari segi agama, keturunan dan budaya
viii.
Seseorang warganegara bebeas bergerak dan bermastautin di mana-mana
bahagian Persekutuan
ix.
Kebebasan bercakap, berhimpun, dan menubuhkan persatuan
x.
Kebebasan beragama
xi.
Kebebasan pemilikan harta
Jadual
7.3.1 Sekatan-Sekatan Terhadap Kebebasan Hak Asasi
No.
|
Jenis
Undang-undang
|
Ringkasan
|
1.
|
Undang-undang Subversif
|
ü Kerajaan berkuasa untuk menahan dan menghukum mereka
yang mengancam keselamatan negara
|
2
|
Undang-undang Darurat
|
ü Kerajaan berkuasa untuk mengenakan perintah berkurung
dan menembak serta membunuh seseorang yang mengingkari undang-undang darurat
tanpa perbicaraan
|
3
|
Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)
|
ü Seseorang boleh ditahan tidak melebihi 2 tahun tanpa
perbicaraan jika pada pandangan Kerajaan, orang itu mengancam keselamatan
negara
|
4
|
Akta Universiti dan Kolej Universiti
|
ü Para pelajar dilarang bergerak aktif dalam politik
|
5
|
Akta Rahsia Rasmi
|
ü Tidak boleh membocorkan rahsia rasmi kerajaan
|
6
|
Akta Mesin Cetak
|
ü Badan-badan penerbitan dan media elektronik tiada
kebebasan untuk mengungkitkan isu-isu sensitif yang boleh mengancam
keselamatan negara
|
7
|
Akta Hasutan
|
ü Rakyat dilarang menabur fitnah dan mengungkitkan
isu-isu sensitif iaitu hak-hak istimewa orang Melayu, bahasa, kuasa raja dan
kewarganegaraan
|
8
|
Hak Keistimewaan Sabah dan Sarawak
|
ü Berkuasa untuk mengawal kemasukkan rakyat dari
Semenanjung Malaysia ke Sabah dan Sarawak
|
|
7.4 KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG-ORANG MELAYU SERTA
HAK KAUM LAIN
Menurut perkara 160 (2) Perlembagaan Persekutuan
Malaysia, orang Melayu ditakrifkan sebagai :
i) Seorang
yang beragama Islam
ii) Bertutur
bahasa Melayu
iii) Mengamalkan
adat istiadat Melayu
iv) Lahir sebelum hari merdeka
sama ada di Persekutuan atau di Singapura, atau pada hari merdeka dia
bermastautin di Persekutuan atau Singapura
Manakala,
Bumiputera di Sabah dan Sarawak (termasuk bukan Melayu) tergolong menerima
keistimewaan seperti mana yang diperoleh orang Melayu di Tanah Melayu. Dalam
hal ini, walaupun sesuatu keistimewaan diberikan kepada orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan
Sarawak, kepentingan kaum lain juga hendaklah dilindungi. Berikut merupakan
soal hak keistimewaan seperti berikut :-
a)
Perkhidmatan awam
b)
Ekonomi
c)
Pendidikan
7.5 PROSES PILIHAN RAYA
Pilihan raya merupakan satu cara untuk menentukan
pemindahan kuasa kerajaan tanpa kekerasan dan tumpahan darah. Ia merupakan satu
ciri penting dalam sistem demokrasi berparlimen.
Kelayakan calon untuk bertanding adalah seperti yang
berikut :-
i.
Warganegara dan pemastautin kawasan yang berkenaan
ii.
Berumur 21 tahun ke atas
iii.
Bukan seorang muflis
iv.
Sempurna akal (kelemahan fizikal bukan penghalang)
v.
Boleh merupakan calon bebas
vi.
Tidak pernah dipenjarakan melebihi satu tahun (boleh bertanding jika
diampuni atau lima tahun selepas tamat hukuman penjara)
vii.
Tidak pernah didenda RM 2,000 ke atas (boleh bertanding jika diampuni)
viii.
Tidak memegang jawatan bergaji
7.5.1 Pilihan raya: Proses
Carta 7.5.1
Proses Pilihan Raya
7.6
KOMPONEN PARLIMEN
Carta 7.6 Komponen Badan
Perundangan dalam Sistem Kerajaan Malaysia
7.6.1 Yang Di-pertuan Agong
Dalam badan
legislatif, YDPA bertindak sebagai Ketua Negara dan secara tidak langsung juga
bertindak sebagai ketua kepada tiga cabang kerajaan, iaitu badan
perundangan, badan kehakiman dan badan eksekutif.
YDPA dilantik lima tahun sekali daripada kalangan
sembilan orang raja Melayu yang dipilih oleh Majlis Raja-raja. Antara tugas
YDPA ialah:
1. Merupakan raja
berperlembagaan yang memerintah mengikut kuasa yang diberi oleh
Perlembagaan.
Perlembagaan.
2. Merupakan
Ketua Negara Malaysia dan lambang perpaduan serta kedaulatan negara.
3. Merupakan pemerintah tertinggi angkatan
bersenjata dan ketua agama Islam bagi negeri
Melaka, Pulau Pinang,Wilayah Persekutuan, Sabah, Sarawak dan negeri baginda sendiri.
Melaka, Pulau Pinang,Wilayah Persekutuan, Sabah, Sarawak dan negeri baginda sendiri.
4. Bertanggungjawab memelihara kedudukan
istimewa orang Melayu dan kaum bumiputera di
Sabah dan Sarawak.
Sabah dan Sarawak.
5. Berkuasa
melantik Perdana Menteri, menteri Kabinet, Peguam Negara, Ketua Polis Negara
dan Hakim-hakim Mahkamah.
dan Hakim-hakim Mahkamah.
6. Mempunyai kuasa
mengampun, meringan dan menangguh hukuman bagi orang bersalah.
7.
Mengisytiharkan undang- undang tentera atau darurat.
8. YDPA tidak
boleh didakwa atas sifat peribadinya kecuali di Mahkamah Khas.
Antara perkara yang tidak
boleh dilakukan oleh YDPA menurut Perkara 34 Perlembagaan Persekutuan
Malaysia ialah :
i)
Baginda tidak boleh menjalankan tugasnya sebagai raja di negeri baginda,
kecuali tugas-tugas baginda sebagai ketua agama Islam
ii)
Baginda tidak boleh memegang sesuatu jawatan yang baginya ada apa-apa saraan
iii)
Baginda tidak boleh mengambil bahagian yang aktif dalam apa juga perusahaan
7.6.2 Parlimen
Perkara 44
Bahagian 4, Bab 4, Perlembagaan Persekutuan Malaysia: Parlimen adalah badan
perundangan bagi kerajaan persekutuan, dan ia membuat undang-undang yang boleh
dikuatkuasakan di seluruh negara.
Parlimen
meluluskan undang-undang persekutuan, membuat pindaan kepada undang-undang
persekutuan yang ada, memeriksa dasar-dasar kerajaan, meluluskan perbelanjaan
kerajaan dan meluluskan hasil-hasil cukai yang baru.
Parlimen juga menjadi forum kritikan
dan mendengar pendapat awam mengenai perkara-perkara nasional.
Bagi membolehkan Parlimen
menjalankan tanggungjawabnya dengan sepenuhnya dan dengan lebih berkesan,
Perlembagaan telah memperuntukkan beberapa hak dan pengecualian yang dipanggil “Keistimewaan
Ahli-ahli Parlimen” di dalam Dewan. Keistimewaan ini terpakai bagi kedua-dua
Dewan secara keseluruhannya, dan untuk ahli-ahli Parlimen secara individu.
Kedua-dua Dewan berkuasa untuk
menggubal prosedur masing-masing, mempunyai kuasa mutlak atas prosiding
masing-masing, dan kuasa-kuasa ini tidak boleh dicabar di dalam mana-mana
mahkamah, dan Dewan boleh mengenakan hukuman ke atas pelanggaran hak
keistimewaan atau “contempt” di dalam Dewan tersebut. Ahli Parlimen adalah
terkecuali dari tindakan mahkamah sama ada sivil atau jenayah bagi apa yang
dikatakan atau dilakukannya di dalam Dewan, dan pengecualian ini diberi juga
kepada sesiapa yang bertindak bagi Dewan itu.
Sebagai
satu badan perundangan, Parlimen terdiri daripada Yang Di-Pertuan Agong, Dewan
Rakyat (dianggotai oleh ahli-ahli yang dipilih melalui pilihanraya), dan Dewan
Negara (dianggotai oleh ahli-ahli Dewan
Negeri dan ahli-ahli yang dilantik oleh Yang Di-Pertuan Agong)
Tempoh
Parlimen hanya kekal selama lima tahun dan dipanggil, ditangguh dan dibubarkan
oleh Yang Di-Pertuan Agong
Parlimen Malaysia
terdiri daripada dua buah dewan iaitu Dewan Negara dan Dewan Rakyat. Tugas
utama Dewan Rakyat adalah untuk meluluskan undang-undang, menentukan belanjawan
negara dan mengawasi perjalanan pentadbiran kerajaan.
7.6.3 Dewan
Negara
Keanggotaan Dewan
Ngara telah dperuntukkan dalam Perlembagaan
Persekutuan Malaysia dalam Bahagian 4, Bab 4, Perkara 45. Melalui
peruntukan ini, Dewan Negara Dewan Negara terdiri daripada
seramai 70 orang ahli. Dewan
Negeri terbahagi kepada dua kategori seperti berikut:-
- 26 ahli yang
dipilih oleh Dewan Undangan Negeri sebagai mewakili 13 negeri (setiap
negeri diwakili oleh dua orang ahli).
- 44 ahli yang
dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atas nasihat
Perdana Menteri, termasuk dua ahli dari Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur,
dan satu ahli masing-masing dari Wilayah Persekutuan Labuan dan Putra
Jaya.
Tugas utama ialah membahaskan sesuatu rang
undang-undang yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan juga bagi
membincangkan perkara-perkara yang menjadi kepentingan umum. Menurut Perkara 68
Perlembagaan Persekutuan, Dewan Negara tidak mempunyai kuasa menolak
undang-undang tetapi mempunyai kuasa menangguh sesuatu rang undang-undang yang
telah diluluskan oleh Dewan Rakyat sebelum dikemukakan kepada Yang Di
Pertuan Agong untuk diperkenankan, contohnya Rang Undang-Undang Kewangan.
Tempoh penangguhan oleh Dewan Negara ialah 30 hari, bagi rang undang-undang
yang lain tempohnya ialah setahun.
Untuk
layak menjadi ahli, seseorang calon hendaklah:-
- warganegara
Malaysia
- tidak kurang
dari 30 tahun
- waras fikiran
- bukan seorang
muflis
- tidak mempunyai
rekod jenayah
Jawatan
itu hendaklah dipegang selama satu penggal (tiga tahun) dan boleh disambung
sebanyak satu penggal lagi, sama ada dilantik pada peringkat Persekutuan atau
pemilihan pada peringkat negeri.
Kedudukan Dewan Negara tidak berubah
dengan pembubaran Parlimen. Ahli-ahli Dewan Negara dilantik atau dipilih dari
kalangan mereka yang menyumbang khidmat yang cemerlang atau telah mencapai
kecemerlangan dalam profesion masing-masing, dalam perdagangan, industri,
pertanian, aktiviti kebudayaan atau perkhidmatan sosial atau merupakan wakil
kumpulan bangsa minoriti ataupun berkebolehan menjaga kepentingan orang-orang
asli.
Setiap ahli dimestikan mengangkat
sumpah di hadapan Yang di-Pertua Dewan Negara. Ahli tersebut hendaklah
bersumpah atau berjanji bahawa mereka akan taat menjalankan tugas-tugas mereka
sebagai ahli Dewan sebaik yang mungkin dan taat setia kepada Malaysia serta
mematuhi, menjaga dan mempertahan Perlembagaan.
7.6.4 Dewan Rakyat
Keanggotaan Dewan Rakyat ditentukan oleh Perlembagaan Persekutuan Malaysia
pada Bahagian 4, Bab 4 Perkara 46. Dalam peruntukan ini, Dewan Rakyat mempunyai
seramai 219 ahli, dan setiap ahli mewakili satu kawasan pilihan raya. Ahli-ahli
dipilih atas dasar sokongan ramai melalui pilihan raya. Setiap ahli Dewan
Rakyat memegang jawatan selama lima tahun, dan selepas itu pilihan raya yang
baru akan diadakan.
Kelayakan menjadi ahli adalah
seperti berikut:-
- warganegara
Malaysia
- tidak kurang
dari 21 tahun
- waras fikiran
- bukan seorang
muflis
- tidak mempunyai
rekod jenayah
Seorang
ahli tidak boleh memegang jawatan kedua-dua Dewan Rakyat dan Dewan Negara dalam
satu masa.
Sebelum
memegang sebarang kerusi dalam Parlimen, setiap ahli dimestikan mengangkat
sumpah di hadapan Yang di-Pertua Dewan Rakyat Negara. Ahli tersebut hendaklah
bersumpah atau berjanji bahawa mereka akan taat menjalankan tugas-tugas mereka
sebagai ahli Dewan sebaik yang mungkin dan taat setia kepada Malaysia serta
mematuhi, menjaga dan mempertahankan Perlembagaan.
Antara perkara
yang menyebabkan seseorang itu hilang kelayakan untuk memegang jawatan dalam
Dewan Negara dan Dewan Rakyat ialah:
i. Kurang siuman
ii. Bankrap atau muflis
iii. Memegang jawatan bergaji
iv. Mungkir untuk menghantarkan penyata
perbelanjaan Pilihan raya bagi Parlimen/Dewan
Negeri dalam tempoh yang ditetapkan, iaitu 33 hari selepas keputusan pilihan raya
disiarkan.
Negeri dalam tempoh yang ditetapkan, iaitu 33 hari selepas keputusan pilihan raya
disiarkan.
v. Disabitkan melakukan kesalahan jenayah
vi. Memperoleh kewarganegaraan asing dengan
kerelaan sendiri
7.2
PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN DAN
PERLEMBAGAAN NEGERI
No comments:
Post a Comment