3.1
Pengenalan
|
Pengertian Terhadap Etnik dan Ras
Ras
(Race) adalah kumpulan manusia yang terdiri daripada lelaki dan
perempuan yang berkongsi ciri-ciri biologi tersendiri yang diwarisi, dan dapat
dibezakan dengan jelas dalam masyarakat (Macionis, 1998:214). Pada suatu ketika
dahulu, manusia pernah dibahagikan kepada kategori Caucasoid, Mongoloid,
Negroid dan Australoid dengan berdasarkan kepada perbezaan
fizikal seperti warna kulit, warna rambut, rupa bentuk dan lain-lain.
Walau
bagaimanapun pembahagian sedemikian adalah secara kasar sahaja kerana memang
terdapat golongan yang sukar diklasifikasikan ke dalam mana-mana kumpulan ras.
Ini adalah kerana manusia sentiasa bergerak, bersosial, berinteraksi dan
perkahwinan campur sering berlaku di antara satu sama lain. Kesannya akan
menghasilkan golongan baru yang mempunyai keturunan campuran yang tidak dapat
digolongkan ke dalam mana-mana kumpulan ras.
Menurut
Academic American Encyclopedia (Volume 16:37), ras boleh didefinasikan sebagai
teori atau falsafah yang menyatakan seseorang mewarisi ciri-ciri seperti warna
kulit, rupa bentuk, warna rambut, tingkat laku, kelakuan atau tahap
intelektual. Pengertian sedemikian menyebabkan sesetengah manusia mengangggap
kaum mereka adalah lebih unggul daripada kaum lain.
Penyalahgunaan
konsep ras dalam konteks ini menyebabkan berlakunya prasangka dan diskriminasi
di antara golongan tertentu di dalam dunia. Walau bagaimanapun, pengertian ini
telah disangkal oleh Encyclopedia of
Religion. Sebaliknya menurut Encyclopedia of Religion (Volume 12:184),
manusia tidak sepatutnya dikelaskan mengikut ras. Manusia adalah dalam satu
kelas yang sama dan setara. Tiada manusia yang lebih baik atau lebih handal
daripada yang lain semata-mata kerana perbezaan warna kulit, rupa bentuk dan
sebagainya.
Pada
hakikatnya, ras memang sukar untuk didefinasikan dengan jelas dan tepat kerana
telah berlaku campur aduk golongan yang tulen disebabkan migrasi dan
perkahwinan campur. Ramai ahli sosiologi turut bersetuju dengan pendapat
sedemikian. Contohnya, Van den Berghe (1967), berpendapat bahawa istilah ras
itu mengelirukan kerana ianya mempunyai empat pengertian utama.
- Ras digunakan
sebagai satu konsep biologi untuk membezakan manusia atas dasar perbezaan
"phenotype" dan "genotype". Walau
bagaimanapun, tiada sebarang persetujuan yang dicapai oleh ahli
antropologi dan sosiologi dan kebelakangan ini pengertian ini telah pun
ditolak oleh sebahagian besar pakar sains sosial.
ii. Ras juga digunakan untuk memperihalkan suatu
kelompok manusia yang mempunyai
beberapa ciri kebudayaan yang sama seperti bahasa dan agama (Misalan: ras
Perancis dan ras Yahudi).
beberapa ciri kebudayaan yang sama seperti bahasa dan agama (Misalan: ras
Perancis dan ras Yahudi).
iii.
Ras juga digunakan secara longgar sebagai erti sekata dengan perkataan spesis
(species). (Misalan: ras manusia).
(species). (Misalan: ras manusia).
iv.
Ras juga digunakan untuk merujuk kepada suatu kelompok manusia yang
menganggap diri atau dianggap oleh kelompok lain sebagai berbeza daripada
kelompok-kelompok mereka atas dasar perbezaan fizikal yang tidak dapat diubah.
menganggap diri atau dianggap oleh kelompok lain sebagai berbeza daripada
kelompok-kelompok mereka atas dasar perbezaan fizikal yang tidak dapat diubah.
Namun
begitu, Van den Berghe menegaskan bahawa hanya pengertian keempat sahaja sesuai
digunakan dalam konteks sains sosial.
Etnik
(ethnic) pula tidak dipengaruhi oleh faktor biologi tetapi ianya
merujuk kepada golongan yang berkongsi budaya yang diwarisi (Macionis,
1998:215). Golongan dari etnik yang sama akan mempunyai kesamaan dari segi
asal-usul, bahasa dan agama. Sebagai contoh, di bekas negara Yugoslavia, etnik
Serb, Croatia dan Bosnia secara fizikalnya adalah sama (sama ras) tetapi mereka
berbeza dari segi budaya, bahasa dan agama. Pada dasarnya ras dan etnik adalah
hampir sama dari segi pengertian dan bagi mengelakkan kekeliruan, konsep
"kelompok etnik" digunakan bagi merujuk kepada golongan-golongan yang
berbeza dari segi kebudayaan, kepercayaan, adat resam, bahasa, agama dan
sebagainya.
Walau
bagaimanapun, dari segi amalan perbezaan di antara konsep ras dan etnik
kadang-kala menjadi kabur dan kedua-duanya digunakan secara saling-ganti
seperti di Malaysia, di mana kelompok-kelompok Melayu, Cina dan India yang
sepatutnya dikenali sebagai kelompok-kelompok etnik juga dipanggil
kelompok-kelompok ras dalam keadaan tertentu.[1]
3.2 Pendekatan Menyatupadukan Masyarakat
Malaysia
|
Akulturasi
Ia merupakan proses yang kadang kala dikenali
sebagai asimilasi budaya. Ia terjadi apabila manusia dalam kumpulan minoriti
menerima norma, nilai dan pola-pola tingkah laku (budaya) golongan majoriti.
Proses ini merupakan proses meminjam atau menerima unsur-unsur budaya asal.
Difusi
Proses penyebaran unsur-unsur kebudayaan dari
satu individu kepada individu yang lain dan daripada satu masyarakat kepada
masyarakat yang lain.
Asimilasi
Pemaduan bermacam jenis atau berbagai-bagai
unsure menjadi satu (seperti pemaduan unsur-unsur daripada kebudayaan yang
berlainan menjadi satu kebudayaan).
Integrasi
Penggabungan/pergabungan dua atau beberapa
kaum (unsur, bahagian dll) menjadi satu kesatuan. Menjalin integrasi nasional
terutama dalam konteks negara Malaysia sendiri iaitu masyarakat majmuk.
3.2.1
Sejarah Hubungan Kaum
Sebelum sesebuah masyarakat mencapai tahap
integrasi, ia biasanya melalui lima tahap perubahan. Tahap tersebut adalah
seperti yang berikut:-
i.
Tahap hidup secara
co-existance
Pada tahap ini
kaum-kaum yang berbeza latar belakang mempunyai hubungan yang minimum
(sedikit).
ii.
Tahap kekerapan
kontak luaran
Kekerapan kontak
adalah didasari oleh adanya saling pergantungan untuk kepentingan hidup seperti
apabila ada pengkhususan dari segi ekonomi. Tahap ini jelas berlaku di zaman
penjajahan Inggeris dan menjelang kemerdekaan.
iii.
Tahap kompromi
Setelah kaum-kaum
berkenaan menyedari kepentingan bersama, mereka merasakan perlu berkompromi
(bertolak-ansur) demi untuk menjaga kepentingan bersama. Biasanya kompromi ini
berlaku di dalam bidang ekonomi dan politik.
iv.
Tahap perpaduan
Sekiranya kaum-kaum
yang ada di dalam masyarakat hidup berkompromi dan semakin banyak kerjasama
maka ada kecenderungan mereka akan hidup bersatu padu dalam kebanyakan perkara
seperti sosial, ekonomi, budaya dan politik.
v.
Tahap integrasi
Kerjasama antara kaum
lama kelamaan boleh mewujudkan perasaan. Hubungan ini bukan didasarkan
kepentingan tetapi juga oleh rasa tanggungjawab di antara mereka telah
berkongsi nilai yang sama.
3.3 Cabaran Pembinaan Negara Bangsa
|
i.
Prasangka
Ia merupakan sikap
terhadap kumpulan-kumpulan lain yang berasaskan generalisasi-generalisasi umum
(stereotaip) atau penjenisan atas bukti-bukti yang tidak konkrit.
ii.
Perkauman
Ia
merupakan sikap mementingkan kumpulan etnik sendiri.
iii.
Etnosentrisme
Ia merujuk kepada
kepercayaan bahawa unsur-unsur budaya sendiri adalah lebih agung (superior)
daripada unsur-unsur budaya lain.
3.3.1 Penyebab dan Pengukuh Penghalang
Integrasi.
Prasangka, perkauman dan etnosentrisme
merupakan batu penghalang kearah merealisasikan integrasi nasional disebabkan
oleh berbagai faktor sosial, kebudayaan, ekonomi dan juga faktor fizikal.
Setiap faktor saling berhubungan seperti dibawah :-
i.
Kejahilan tentang
kumpulan-kumpulan etnik lain
Terbatas atau kurang
kefahaman tentang cara hidup, keadaan hidup dan juga masalah-masalah kaum lain.
Ini akan mengakibatkan kuranglah rasa menghargai dan menghormati kaum lain
tadi.
ii.
Proses pemasyarakatan yang terbatas
dalam kumpulan etnik sendiri
Proses pemasyarakatan
(sosialisasi) di kalangan sesuatu kumpulan etnik di Negara kita tidak
menggalakkan pendedahan kepada unsure-unsur budaya lain.
iii.
Politik perkauman
Pada umumnya, politik
perkauman masih merupakan satu ciri penting politik negara. Parti-parti
pembangkang, misalnya, masih lantang menyuarakan isi hati dan tuntutan
satu-satu kaum tertentu.
iv.
Perbezaan
sosio-ekonomi
Perbezaan
sosio-ekonomi di kalangan berbagai kaum di negara kita, yang sekian lama kita
kaitkan dengan sejarah penjajahan dan kini dengan factor structural yang
sememangnya merupakan satu faktor besar yang menyebabkan rasa tidak puas hati
di kalangan setengah-setengah pihak.
v.
Perbezaan kebudayaan
Perbezaan kebudayaan
memang mudah mencetuskan rasa prasangka, perkauman dan etnosentrisme yang
kesemuanya boleh menggugat integrasi nasional.
vi.
Segregasi (Pemisahan
Fizikal)
Segregasi fizikal
menyebabkan kesukaran kontak fizikal dan mengakibatkan sesuatu kumpulan etnik
tidak kenal dengan kumpulan etnik lain, terutamanya yang tinggal di
wilayah-wilayah yang berbeza.
Perpaduan
-
Perpaduan ialah proses penyatuan
daripada semua aspek seperti fizial,sosial, ekonomi dan juga politik tetapi
tidak termasuk biologikal.
-
Ia juga didefinasikan sebagai satu
proses bagi mewujudkan satu identiti nasional di kalangan kumpulan yang terpisah
dari segi kebudayaan, sosial dan lokasi dalam sesebuah unit politik.
Tragedi
13 Mei 1969 Sebagai Pemangkin Kepada
Usaha Meningkatkan Taraf Perpaduan Rakyat Malaysia.
-
Perpaduan menjadi matlamat utama
sesebuah Negara, terutama Negara yang mempunyai masyarakat berbilang kaum
seperti Malaysia. Ini kerana apabila tiada perpaduan ataupun perpaduan pada
tahap yang sangat rendah , pertelingkahan rakyat berbilang kaum akan sering
berlaku. Fenomena ini boleh menimbulkan ketidakamanan dan banyak kemusnahan.
Pandangan ini terbukti apabila tercetusnya satu peristiwa berdarah di negara
ini pada 13 Mei 1969.
-
Akibat semangat perkauman dan perasaan
saling mencurigai ini, berlaku juga rusuhan beberapa kali tetapi tidak terlalu
serius dan masih boleh dikawal. Rusuhan-rusuhan tersebut adalah pada tahun 1957
di Pulau Pinang, 1960 di Pulau Pangkor,
1964 di Bukit Mertajam, 1965 di Kuala Lumpur dan juga pada tahun 1967 di Pulau
Pinang.
Masalah-Masalah
Perpaduan Kaum Rakyat Malaysia
i.
Pemisahan tempat
tinggal atau petempatan
ii.
Perbezaan tumpuan
sektor ekonomi
iii.
Pengasingan sistem
pendidikan
iv.
Fahaman dan pengaruh
politik yang berbeza
v.
Masalah ekonomi
vi.
Perbezaan kepercayaan
dan agama
vii.
Penggunaan akhbar
yang berbeza-beza
viii.
Pemerintahan Jepun di
Tanah Melayu
Penyelesaian
Masalah Perpaduan Kaum
i.
Memberi Galakan Kepada Penduduk Untuk
Berhijrah Dari Satu Kawasan Ke Kawasan Lain
Menempatkan penduduk
disatu-satu kawasan boleh menggalakkan pergaulan dan pertembungan yang lebih
kerap.
ii.
Penyeragaman Sistem Pendidikan
(Melalui Dasar-Dasar Pelajaran) Dasar-dasar pelajaran seperti Penyata
Barnes, Penyata Fenn-Wu, Undang-undang Pelajaran 1952, Penyata Razak, Penyata
Rahman Talib, Dasar Pendidikan Kebangsaan dan lain-lain dasar yang berhubung
dengan isu pendidikan yang berperanan untuk memupuk perpaduan.
iii.
Peranan Media Massa
Media massa penting
dalam memastikan penguasaan media massa asing, terutama dari Negara China dan
India yang lebih menyebarkan fahaman, ideologi dan senario politik di negara
tersebut.
iv.
Integrasi Ekonomi
Usaha ini dilakukan
melalui dasar-dasar pembangunan seperti Rancangan Pembangunan Lima Tahun, Dasar
Ekonomi Baru, Dasar Pembangunan Nasional dan lain-lain.
v.
Penyatuan Fahaman
Politik
Sistem kerajaan campuran
(campuran dari segi pelbagai kaum) merupakan salah satu cara bagi menggabungkan
fahaman politik antara kaum. Sistem ini dikembangkan melalui sistem politik
yang fleksibel.
vi.
Aspek-Aspek Sosial
Lain
Langkah memupuk
perpaduan cuba dicapai dengan pengenalan dan penerapan dasar sosial seperti
Rukun Negara, Dasar Belia Negara, Dasar Kebudayaan Kebangsaan dan lain-lain.
Strategi
Pemantapan Perpaduan
Kerajaan berpendapat negara memerlukan
peranannya dalam memastikan nilai yang ingin diterapkan dalam memupuk perpaduan
dapat dilaksanakan. Justeru beberapa dasar telah diperkenalkan oleh kerajaan
bagi tujuan membentuk dan memantapkan perpaduan. Dasar ini meliputi semua aspek
sama ada sosial, ekonomi dan politik. Dasar tersebut berperanan penting dalam
memastikan semangat perpaduan. Dasar tersebut adalah seperti yang berikut:-
i. Dasar-dasar pendidikan -
a. Dasar pendidikan tahap awal
b. Dasar pendidikan peringkat kedua
c. Sistem pendidikan Aneka Jurusan
Perkembangan
Sistem pendidikan Malaysia
-
Ia meliputi dua fasa
iaitu :-
a.
Fasa pertama
b.
Fasa ke-dua
ii. Dasar Ekonomi Baru (DEB)
Diperkenalkan pada tahun 1970, terutamanya
sebagai reaksi kepada peristiwa 13 Mei 1969. ia dilaksanakan dalam tempoh 1971
hingga 1990 sebagai satu rancangan pembangunan ekonomi dan perpaduan dalam
masyarakat berbilang kaum.
iii. Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Idea untuk mewujudkan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan timbul hasil daripada gagasan Kongres Kebudayaan Kebangsaan 1971.
Dasar ini digubal agar dapat menjadi garis panduan dalam membentuk, mewujudkan
dan mengekalkan identiti negara di kalangan dunia antarabangsa.
iv. Rukun Negara
Rukun Negara merupakan satu ideologi negara
yang tercipta ekoran daripada berlakunya peristiwa rusuhan kaum 13 Mei 1969.
Ideologi ini digubal semasa negara sedang berada di bawah pimpinan MAGERAN dan badan yang bertanggungjawab atas
penggubalannya ialah Majlis Perundingan Negara (MPN). Kata sepakat untuk
mencipta satu ideologi negara ini dicetuskan semasa mensyuarat pertama MPN
iaitu pada 27 Januari 1970.
No comments:
Post a Comment